#Μένουμε Σπίτι: Απλές Συμβουλές για την υγεία των αγγείων μας

Από τον κ. Χρήστο Παπασιδέρη, MD, PhD, Αγγειοχειρουργό, Γενικό Γραμματέα Ένωσης Αγγειοχειρουργών Ελλάδος

Η εξάπλωση της πανδημίας του Κορωνοϊού (COVID-19) έχει, πλέον, αλλάξει τα δεδομένα της καθημερινότητάς μας. «Μένουμε Σπίτι», εργαζόμαστε από το σπίτι και ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες προφύλαξης που έχουν εκδοθεί από τις αρχές και τους έγκριτους επιστήμονες, με στόχο την αποφυγή της εξάπλωσης του ιού. Μπροστά λοιπόν, στα νέα δεδομένα, καλούμαστε να δείξουμε ευελιξία και προσαρμοστικότητα, εφαρμόζοντας «έξυπνες λύσεις» για την υγεία μας.

Όπως έχουμε, ήδη αναφέρει σε προηγούμενες αρθρογραφίες, τα αιμοφόρα αγγεία (αρτηρίες, φλέβες, τριχοειδή αγγεία) είναι ένα τεράστιο σύστημα ελαστικών σωλήνων των μυών, τα οποία λειτουργούν, συνδυαστικά. Σκοπός τους είναι η μεταφορά του αίματος, άρα των θρεπτικών συστατικών και του οξυγόνου που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της καρδιάς, των πνευμόνων και όλων των ζωτικών οργάνων του οργανισμού μας.

Τι θα συμβεί, όμως, όταν τα αγγεία μας παρουσιάσουν κάποια βλάβη?

Οι κυριότερες παθήσεις, αν θέλουμε να τις χωρίσουμε σύμφωνα με το τι βλάβες παρουσιάζουν τα αγγεία, είναι οι στενώσεις ή αποφράξεις και το ανεύρυσμα.

Στη στένωση, το αγγείο σιγά-σιγά στενεύει σε κάποιο σημείο, λόγω αύξησης της αθηρωματικής πλάκας, οπότε δεν μπορεί να περάσει πολύ αίμα να πάει στον προορισμό του. Αντίθετα, στην περίπτωση των ανευρυσμάτων, το εύρος του αγγείου αυξάνεται και γίνεται σαν ένα μικρό μπαλονάκι, το οποίο είναι επικίνδυνο, είτε να σπάσει και να έχουμε αιμορραγία, είτε να γεμίσει με θρόμβο, δηλαδή να πήξει το αίμα μέσα σε αυτό και να είναι αδύνατη η διέλευσή του. Τέλος, ως νόσος χαρακτηρίζεται και η ανεπάρκεια ενός αγγείου, που συνήθως εμφανίζεται στις φλέβες των κάτω άκρων. Στην περίπτωση αυτή, το αίμα δεν μπορεί να προχωρήσει, και λιμνάζει σε κάποιο σημείο, προκαλώντας κίνδυνο θρόμβωσης.

Μένουμε Σπίτι | Προφυλάσσουμε τα αγγεία μας

Τόσο η εργασία από το σπίτι, αλλά και ο μεγάλος και παρατεταμένος χρόνος διαμονής μας, σε αυτό, μπορεί να λειτουργήσει ως «κακός σύμβουλος» για την υγεία των αγγείων μας. Αυτό που θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι η τήρηση των μέτρων προφύλαξης και η προσαρμογή στα νέα δεδομένα, με στόχο την προφύλαξη της δημόσιας υγείας, δε θα πρέπει, για κανένα λόγο, να διαταράξει τη σωστή διατροφή μας, αλλά και τη σωματική άσκηση.

Πρέπει πάντοτε να έχουμε κατά νου, ότι το υγιές φυσιολογικό βάρος αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες για την υγεία των αγγείων. Ένα υγιές αγγείο διατηρεί την ελαστικότητά του και τη δυνατότητά του για αγγειοδιαστολή, επιτρέποντας έτσι την απρόσκοπτη ροή αίματος στο εσωτερικό του.

Κανόνας 1ος:# Μένουμε Σπίτι | Προσέχουμε τη διατροφή μας!

Το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι η ασπίδα του οργανισμού μας ενάντια στους παθογόνους μικροοργανισμούς. Το ισχυρό ανοσοποιητικό δεν «χτίζεται» μέσα σε λίγες ημέρες, αλλά είναι αποτέλεσμα μιας ισορροπημένης διατροφής σε συνδυασμό με υγιή τρόπο ζωής.

  1. Μαγειρεύουμε στο σπίτι! Αποφεύγουμε το συνεχές «τσιμπολόγημα» και φροντίζουμε να έχουμε τακτικό και ρυθμισμένο πρόγραμμα στη διατροφή μας. Ένα τέτοιο πρόγραμμα περιλαμβάνει πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό και 2 Σνακ, στις σωστές ποσότητες. Είναι δεδομένο ότι η πλήρης και ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε πρωτεΐνες, βιταμίνες (Α, C, Ε, συμπλέγματος Β), μέταλλα και ιχνοστοιχεία ψευδάργυρος, σίδηρος, σελήνιο) και Ω3 λιπαρά οξέα, ωθεί τα βιολογικά συστήματα του οργανισμού μας, να λειτουργήσουν σωστά
  2. Αποφεύγουμε τις τηγανητές τροφές! Επιλέγουμε το σοτάρισμα, το ψήσιμο και το βράσιμο των τροφίμων. Παράλληλα, συνδυάζουμε σε κάθε γεύμα πηγές καλών υδατανθράκων, πρωτεϊνών και καλών λιπαρών
  3. Γευματίζουμε στην κουζίνα! Κατά τη διάρκεια των γευμάτων, χρησιμοποιούμε το χώρο της κουζίνας και όχι το «διαμορφωμένο» γραφείο μας
  4. Δεν καπνίζουμε και αποφεύγουμε τη χρήση αλκοόλ και γλυκισμάτων
  5. Καταναλώνουμε, τουλάχιστον, 1,5lt νερό την ημέρα

Κανόνας 2ος: # Μένουμε Σπίτι |Βάζουμε την άσκηση στην καθημερινότητά μας!

Η άσκηση και το περπάτημα αποτελούν μία πρώτης τάξης σωματική άσκηση για τη συνολική υγεία μας. Μεταξύ άλλων, συντελούν στην αύξηση της παραγωγής ενδορφινών στον οργανισμό μειώνοντας τα επίπεδα του στρες, του θυμού και της κούρασης, στη μείωση του κίνδυνο εμφάνισης γλαυκώματος και στη βελτίωση της καρδιακής υγείας

  1. Κάνουμε τακτά διαλείμματα, ώστε να σηκωνόμαστε συχνότερα από την καρέκλα που χρησιμοποιούμε Ένας απλός τρόπος είναι να χρησιμοποιήσουμε ηλεκτρονική υπενθύμιση, μέσω του κινητού μας
  2. Περπατάμε στο σπίτι κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, ή χρησιμοποιούμε απλές ασκήσεις stretching
  3. Μετά το πέρας της εργασίας μας, συνδυάζουμε περπάτημα με τρέξιμο, σε εξωτερικό χώρο, τηρώντας απαρέγκλιτα, τους κανόνες προφύλαξης και τις οδηγίες, κατά την εξάπλωση της νόσου

Όλα τα παραπάνω αποτελούν απλές συμβουλές για την καλή υγεία των αγγείων. Θα πρέπει, όμως να έχουμε πάντα κατά νου, ότι για οποιαδήποτε πάθηση που αφορά στα αγγεία, ειδικός είναι ο Αγγειοχειρουργός. Οι ασθενείς πρέπει να απευθύνονται είτε για να προλάβουν, είτε για να θεραπεύσουν κάποια νόσο των αγγείων σε κάποιον εξειδικευμένο και έμπειρο Αγγειοχειρουργό, ο οποίος και θα τους κατευθύνει κατάλληλα, σύμφωνα με τις αρχές της σύγχρονης Ιατρικής επιστήμης και τις αποκλειστικές τους ανάγκες.

Επικοινωνηστε μαζι μας

Μαρούσι: Λεωφ. Κηφισίας 56 & Δελφών 2, 151 25, (1ος όροφος)
Καλλιθέα: Γρυπάρη 149, Πλ. Δαβάκη (1ος όροφος)

Τηλέφωνο για ραντεβού: +30 6933 425 152